Responsabilitatea terapeutului,
nevoile personale si umbra sa,
in viziunea analistilor jungieni
Mario Jacoby, Adolf Guggenbuhl-Craig si David Sedgwick
Practica psihoterapiei necesita din partea profesionistului
o inalta responsabilitate personala, cunoasterea propriilor vulnerabilitati si
limite si o cautare permanenta a sensului in viata sa. Pentru a asigura atoate
acestea viitorul psihoterapeut va o urma o terapie personala ca parte absolut
necesara a formarii sale profesionale. Numerosi analisti jungieni s-au exprimat
in legatura cu acest subiect, dintre acestia am ales sa redau cuvintele lui
Adolf Guggenbuhl-Craig, Mario Jacoby si David Sedgwick. De cele mai multe ori
am ales sa le dau cuvantul direct, citandu-i intocmai, caci convingerile lor,
asumate pe deplin si exprimate adesea la persoana intaia au un impact mai
important asupra cititorului (ascultatorului).
In primul rand, un profesionist are responsabilitatea de a se forma conform standardelor existente in domeniul in care doreste sa practice. Pentru un terapeut aceasta inseamna o formare solida deopotriva teoretica si practica (terapie personala).
In primul rand, un profesionist are responsabilitatea de a se forma conform standardelor existente in domeniul in care doreste sa practice. Pentru un terapeut aceasta inseamna o formare solida deopotriva teoretica si practica (terapie personala).
Pentru inceput, iata care este sensul terapiei personale in
formarea unui terapeut, in opinia lui Mario Jacoby (1995):
”Asa numita analiza formativa are
drept scop mai ales urmatoarele: viitorul analist trebuie sa experimenteze si
atat cat este posibil sa isi admita propria sa psihopatologie. Oamenii care nu
au experimentat in ei insisi intensitatea a cel putin unor fenomene nevrotice
si care nu au incercat sa le faca fata sunt nerecomandati pentru a practica o
terapie analitica. Daca terapeutul vrea sa foloseasca empatia intr-un mod
autentic si diferentiat, trebuie sa fi invatat cel putin intr-un anumit grad
cat poate fi de dureroasa suferinta psihica. In acest sens imaginea
vindecatorului ranit este foarte la obiect. De asemenea pare sa fie important
pentru viitorul analist sa stie din proprie experienta ca a deveni constient de
si a infrunta propriile dificultati sau complexe poate duce la o dezvoltare
pozitiva a personalitatii. Acesta are nevoie de cunostinte despre eficacitatea
potentiala a psihoterapiei analitice pentru a putea sa suporte propria sa
disperare atunci cand are de a face cu cazuri care par fara speranta. O analiza
formativa ar trebui, mai mult, sa ofere candidatului o perceptie constienta a
propriei sale ”ecuatii personale”, a punctelor sale vulnerabile si a
radacinilor emotionale care stau la baza viziunii sale asupra lumii. Ar trebui
de asemenea sa il faca mai constient ca este in mod constant expus riscului de
a lasa ca un contratransfer iluzional sa interfere cu perceptia empatica
adecvata a realitatii pacientului. In consecinta, el are neaparat devoie de o
capacitate interioara pregatita mereu sa puna sub semnul intrebarii in mod
repetat perceptia sa asupra pacientului si a procedurilor pe care le foloseste,
fara sa se simta prea nesigur fata de identitatea sa profesionala sau chiar
personala, caci aceasta ar influenta negativ analiza. Eficienta unui terapeut
depinde in mare masura de cum reuseste sa ofere un sentiment de siguranta
autentica, unde aceasta siguranta trebuie ca simultan sa lase loc pentru
dubiile, indoielile care, atat pentru pacient cat si pentru analist apartin
proceselor psihice.
Desi o constiinta optima asupra
propriilor motive si complexe nu poate preveni complet ca analistul sa faca
proiectii flagrante, aceasta le poate totusi diminua efectul. Dar Jung are
dreptate sa sublinieze ca pacientul si analistul se influenteaza intotdeauna
unul pe altul...”( Mario Jacoby,1985, pg 224)
In concluzie, tot rostul in analiza
formativa a terapeutului este ca sa ii dea acestuia o idee asupra acestor fapte
de participare mistica (intre inconstientul unuia si al celuilalt). Devenind
mai constient in legatura cu el insusi, el trebuie de asemenea sa devina
constient de cat de diferiti pot fi oamenii intre ei si cum aceeasi situatie
poate fi traita in moduri foarte variate.... a avea experienta propriilor
nevroze cu anxietatile lor, a sentimentelor de vinovatie si a altor diferite
complexe poate fi un avantaj enorm. Dar este de asemenea important sa fie
capabil ca in analiza sa faca fata acestor probleme si sa le depaseasca, macar
zonele cele mai problematice ale propriei psihologii.
Jung foloseste termenul de ecuatie
personala pentru a recunoaste faptul ca
in psihologie, mai mult ca in orice domeniu nu exista un adevar universal
valabil care sa poata fi formulat. Ar fi
o iluzie sa credem ca ceea ce consideram noi a fi adevarat ar fi mai mult decat
un adevar subiectiv. Dar nu trebuie sa uitam ca o deschidere spre continuturi
care sunt recunoscute in general ca fiind adevarate ramane esentiala. Altfel
riscam sa ne inchidem intr-un turn de fildes schizoid al opiniilor personale si
sa devenim sterili.
Care sunt, in opinia lui Jacoby (The Analytic Encounter, 1984)
prerechizitele necesare pentru a deveni psihoterapeut?
El este de parere ca, pentru a fi
analist, o persoana trebuie sa fie stabila si echilibrata si capabila sa faca
fata cu succes manifestarilor propriei nevroze. Acesta este sensul proverbului
care spune ca un doctor fara propria sa rana nu este un doctor bun. A
experimenta cum e sa ai o nevroza si cum este posibil sa o depasesti intr-o
anumita masura este absolut esential in a dobandi o empatie valoroasa si
realista. De aceea o analiza formativa este o conditie absolut necesara pentru
orice analist. Dar de asemenea este necesara si o vasta experienta de viata. In
acest sens Jacoby aminteste de un fragment din scrierile lui Jung:
”oricine vrea sa cunoasca sufletul
uman nu va invata practic nimic din psihologia experimentala. Ar face bine sa
puna deoparte uniforma scolara, sa isi ia adio de la studiile sale si sa
hoinareasca cu inima deschisa prin lume. Aici, in ororile inchisorilor, azilurile
de nebuni si spitale, in carciumi suburbane, in bordeluri si cazinouri, in
saloane elegante, la bursa, intalnirile socialistilor, biserici, intalniri
revivaliste si secte extatice, prin iubire si ura, prin experimentarea pasiunii
in orice fel in propriul trup, el ca dobandi cunostinte mai bogate decat un
metru cub de carti i-ar putea da, si atunci va sti cum sa ingrijeasca un bolnav
cu o cunoastere adevarata a sufletului omenesc. ” (Jung, CW 7, par 409, in
Jacoby, 1984)
Care sunt nevoile personale ale analistului care s-ar putea interpune
in mod nefast in relatia terapeutica?
Sarcina analistului este evident
foarte incurcata, complicata. Pe de o parte munca sa implica o abilitate optima
de a empatiza cu diferitele ”lumi” pe care pacientii i le aduc si aceasta
presupune ca el a lucrat suficient problemele sale narcisice. Cum empatia este
capacitatea de a te pune imaginar in locul altei persoane, analistul trebuie sa
fie cababil sa se distanteze temporar de propria sa subiectivitate. Pe de alta
parte are nevoie sa fie constant in contact cu propriile sale reactii subiective
pentru a-si mentine propriul echilibru psihologic dar si pentru beneficiul
terapiei. El poate de exemplu sa se simta obosit sau incordat, poate fi nervos
sau lezat, poate avea ganduri idei imagini spontane sau sa se simta foarte
apropiat de pacient – toate aceste raspunsuri contratransferentiale pot fi ori
iluzorii ori sintonice sau chiar amandoua simultan. Cum e atunci posibil sa ne
punem imaginar si emotional in locul altei persoane si in acelasi timp sa
ramanem in contact cu ceea ce se intampla in interiorul nostru? Este clar ca
este posibil pana la un punct si este parte din talentul analistului care
probabil consta in oscilatii aproape imperceptibile in camplul analitic comun pe
care il imparte cu pacientul.
In acelasi timp, spune Mario
Jacoby, terapeutul trebuie sa aiba suficiente cunostinte de psihologie pentru a
putea evalua situatia cum trebuie. In orice caz analistul are nevoie de
capacitatea de a relationa cu ”celalalt” din pacient. El trebuie asadar sa
fie cat se poate de constient de modurile in care si-ar putea folosi pacientii
ca obiecte pentru a-si satisface propriile nevoi sau obiecte ale propriilor
sale temeri.
Desigur ca un analist are nevoie de
pacienti pentru propriul sau bine. Alegerea profesiei, daca este cu adevarat
autentica, inseamna deja ca el are o chemare interioara care trebuie sa fie
realizata in viata pentru bunul mers al procesului sau de individuare. Sinele
sau, ca sa spunem asa, are nevoie ca el sa fie analist, si un analist are
nevoie de oameni pe care sa-i analizeze. Deci el nu se sacrifica pentru altii,
pentru ”biata umanitate nevrotica” (Jacoby, 1984). El isi deriva satisfactie
din profesia sa pentru propriul sau bine, este necesar pentru propria sa
dezvoltare psihica. In acest sens, pacientii sunt obiecte pentru propriul sau
bine interior.
Nevoile materiale
Este adevarat ca analistul
profesionist are nevoie de pacienti si pentru motive practice – ca sa aiba din ce trai. ”La inceput,
analistii sunt nerabdatori sa primeasca pacienti, si odata ce au cativa se tem
sa nu ii piarda. Aceasta anxietate il poate stimula sa faca tot ce e mai bun
pentru pacient. Dar, din cauza ca adesea este dependent financiar de faptul ca
pacientii sa continue analiza, este posibil sa devina prea dependent fata de
cerintele acestora. De exemplu el poate sa nu se simta liber pentru frustrarile
inevitabile sau sa nu riste sa fie mai ferm daca este necesar. Teama ca
pacientul nu ar mai reveni ii poate inhiba libertatea de a relationa cu
pacientul asa cum situatia o cere. El poate fi prea dragut, prea
intelegator...astfel pacientul poate deveni un obiect al temerilor interioare
ale analistului.
Adesea sursa acestei anxietati
poate sa nu fie recunoscuta ca atare, ci comportamentul analistului sa fie
rationalizat, spunand ca este foarte important ca pacientul sa ramana in
analiza, si astfel el face tot ce e necesar pentru a-l tine acolo. Poate ca si
aceasta este adevarat, dar este important ca dorinta legitima a analistului sa
isi duca existenta pe baza onorariului primit de la pacienti sa fie
constientizata pentru a putea distinge o situatie de alta. Este de asemenea
important sa fie pe deplin constient de posibila nevoie de a-si defini propria
identitate prin lucrul cu pacienti.
Daca un analist nu are resurse
private de trai, atunci ar fi bine sa aiba un job part time, pentru a se simti
mai in siguranta din punct de vedere financiar. ..
In acelasi timp este important ca
pacientii sa nu stie ca terapeutul depinde de ei finaciar pentru ca aceasta
informatie poate fi folosita inconstient
ca manipulare in jocurile de putere.
E important ca analistul sa aiba o
pozitie cat mai independenta pentru a construi o relatie terapeutica valoroasa.
Asa ca inca de la inceput este important ca el sa aiba incredere ca pacientii
vor veni si vor ramane daca el lucreaza onest, in acord cu adevarurile
interioare ale fiecarei situatii analitice in parte.
Analistul incepator va primi in
terapie la inceput pe oricine i se adreseaza. Dar experienta de regula se
castiga prin realizarea dureroasa a faptului ca analiza nu e pentru toata lumea
si ca el insusi nu este un terapeut bun pentru toata lumea. Acest tip de
experienta probabil nu poate fi evitata – chiar si cand nu este intotdeauna in
beneficiul pacientului.”
Problema onorariului
Daca onorariul e prea mic, sau inexistent aceasta poate
insemna pentru pacient ca analistul este de fapt o mama buna sau cineva caruia
trebuie sa ii fii recunoscator. Resentimente fata de faptul de a trebui sa fii
recunoscator pot fi simtite, dar suprimate – caci nu poti fi agresiv cu o
persoana asa de draguta care incearca sa faca asa de mult bine. Normal ca acest
fapt poate inhiba o relatie onesta eu-tu. Daca un pacient nu plateste sau
plateste prea putin el chiar se simte mai dependent de analist sau se simte
intr-o postura infantila.
”Dar cum ramane cu banii ca simbol al valorii? Daca un
analist cere prea putin pacientul poate percepe ca analiza sa nu are valoare,
sau ca e ceva in neregula cu statutul analistului. La fel analistul se poate
intreba: orele de consultatie pe care le
ofer valoreaza cat platesc pacientii pe ele? Care e valoarea mea ca analist?
Problema onorariului are legatura cu modul in care
analistul se evalueaza constient sau inconstient.
Onorariul mare reprezinta o amenintare mai mare pentru orice analist, pentru ca el va fi nevoit sa demonstreze ca valoreaza acei bani. El chiar poate fi un terapeut mai bun pentru pacientul care plateste putin, pentru ca se simte mai in largul sau. Terapeutul trebuie sa fie constient de acesti factori aparent lipsiti de importanta deoarece ei pot colora foarte mult relatia terapeutica si transferul –contratransferul. Un terapeut nu ar trebui sa perceapa un pret mai mare sau mai mic decat ce poate sa inghita... ”(Jacoby, 1984, pg 97).
Nevoia de a avea
succes profesional
Mai poate exista o nevoie a analistului pe care acesta sa
doreasca sa si-o satisfaca inconstient prin intermediul pacientilor: nevoia de
succes profesional (succes terapeutic, adica imbunatatirea substantiala a
sanatatii psihice a pacientului). Candidatii la institutiile de formare sunt
adesea dornici de succes pentru a putea sa dovedesca formatorului ca sunt
inzestrati si potriviti pentru aceasta profesie. Analistii in general se pot
teme ca reputatia lor va avea de suferit daca trateaza oameni si nu au
rezultate. Astfel pacientul devine obiectul cresterii reputatiei analistului.
In mod constient un analist jungian adopta atitudinea ca analiza are succes numai Deo concedente (cu voia Domnului) – asa cum Jung sublinia adesea. Doar si pentru acest motiv, nevoia sa de a folosi un pacient ca o dovada a propriilor sale abilitati poate fi reprimata si poate stimula contratransferul inconstient. Analistul poate simti inconstient puternice resentimente fata de analizandul care nu isi imbunatateste conditia, si astfel poate deveni didactic, hiperactiv, exigent sau nerebdator. Cu alte cuvinte daca un analist devine constient de resentimente impotriva unui pacient care nu se face bine este important sa reflecteze asupra acestor sentimente. Pot fi implicate nevoile sale frustate de a demonstra ca este un terapeut de succes sau propriile sale sentimente de vinovatie.
In ceea ce priveste aparentul insucces profesional nu
trebuie sa uitam ca in orice om exista forte puternice care se opun schimbarii,
complexe care rezista oricarei interferente cu modurile familiare vechi.
Acestea incearca sa omoare orice este nou si sa il deturneze inapoi in vechea schema. Asemenea rezistente la schimbare
joaca un rol important in fenomenele transferentiale. Analistul va fi asezat in
vechea schema si totul va ramane asa cum a fost intotdeauna.
In ce priveste rezistentele si teama de inconstient, Mario Jacoby il citeaza pe Jung:
”Sunt motive intemeiate si justificari ample pentru aceste rezistente
si ele nu trebuie niciodata, in nicio circumstanta, sa fie escaladate sau
atacate in forta sau sa li se conteste dreptul de a exista. de asemenea nu
trebuie sa fie nici minimalizate, ridiculizate; dimpotriva, ele trebuie luate
in serios ca si mecanisme vitale de aparare impotriva continuturilor
coplesitoare care sunt adesea dificil de controlat.
Regula generala ar trebui sa fie ca slabiciunea constiintei este proportionala cu taria rezistentei. Cand exista rezistente puternice, raportul constient.... cu pacientul trebuie sa fie supravegheat cu atentie...
Ar fi un prejudiciu periculos sa ne imaginam ca analiza inconstientului este unicul panaceu care ar trebui astfel sa fie utilizat in fiecare caz in parte.” (Jung, CW7, par381, in Jacoby, 1984).
Nevoia de putere, curiozitatea si posesivitatea analistului
Analistul va tinde sa si proiecteze continuturile inconstiente pe unii dintre analizanti la fel de mult ca oriunde altundeva, este de parere Jacoby. Un analist, spre exemplu, care nu este suficient de constient de nevoia sa de putere poate ca inconstient sa se bucure de dependenta unora dintre pacienti, si ar putea atunci, intr-o maniera subtila, sa le infraneze incercarile de a deveni mai independenti sau se poate simti ranit daca ei reusesc sa isi sporeasca autonomia. El poate oricand rationaliza acest comportament posesiv spunand ca ceea ce face este in beneficiul terapiei. De asemenea poate folosi jargonul profesional (acting out, rezistente in fata inconstientului etc) pentru a ascunde faptul ca incearca in mod inconstient sa isi satisfaca propriile nevoi. Oridecate ori, datorita propriilor temeri si nevoi nerecunoscute, un analist isi forteaza pacientul intr-un rol care ii ingusteaza sau distorsioneaza realitatea, contratransferul reprezinta un obstacol in calea unei analize fructuoase. Penntru a limita acest risc pe cat posibil, o analiza completa a analistului este astfel indispensabila.
Pe langa nevoia de succes profesional, exista in analist
multe alte nevoi omenesti care isi cauta implinirea prin intermediul vietii
sale profesionale. Daca analistul nu este suficient de atent in mod constant la
acestea, ele pot intra pe usa din spate necunoscuta (inconstienta) in
contratransfer. De asemenea se poate si invers: fiind sensibil la posibilile
sale reactii contrtransferentiale, acestea ii pot arata tendintele proprii
nerecunoscute.
Sa luam dorinta de putere, care exprima o nevoie importanta
umana de a-si construi personalitatea si de a-si gasi locul potrivit in
societate. Pacientii au adesea tendinta de a deveni dependenti de terapeut si
astfel sa proiecteze multa putere asupra sa. Dincolo de povara acestei
situatii, analistul se poate bucura de importanta sa, folosindu-si pacientii
pentru a-si satisface propria nevoie de putere. Daca el este constient de
placerea propriei puteri si ii acorda locul potrivit, de ce nu? Dar din punctul
de vedere al analistului ideal interior, un asemenea sentiment ar putea fi
trait ca non etic si astfel tinde sa fie reprimat si se poate arata ca si
contratransfer in comportamente ale analistului care duc la mentinerea
pacientilor intr-o stare de dependenta mult mai mult timp decat necesar
(superprotectie, acordarea de timp suplimentar, chiar asumarea unor chestiuni
despre care considera ca pacientii inca nu le pot face singuri)
Un analist poate de asemenea sa fie furios ca un pacient nu
urmeaza cursul stabilit pentru terapie sau daca umbla de colo colo cerand
sfaturi de la diversi cunoscuti. Desigur asta inseamna ca pacientul nu poate
tine vasul inchis, cum spun alchimistii, si analistul are tot dreptul sa fie
iritat din moment ce acest lucru poate dauna terapiei. Dar adevarata furie ar
indica mai degraba propriul sau resentiment ca pacientul nu se poarta asa cum
el se asteapta adica nu poate accepta ceea ce pacientul face ca fiind parte din
situatia psihica a pacientului. El poate fi frustrat ca nu are toata puterea pe
care si-o doreste asupra pacientului, si daca nu isi recunoaste situatia, poate
sa tina lungi prelegeri moralizatoare asupra importantei terapeutice a vasului
alchimic.
Din nou, recunoasterea frustrarii propriei dorinte de
putere poate duce analistul respectiv la intrebarea de ce pacientul are nevoie
ca inconstient sa provoace asta. Elucidarea motivelor si a dinamicii
psihologice din spatele acestui comportament pot da rezultate in loc de o
atitudine furioasa si moralizatoare din partea analistului.
Posesivitatea
Posesivitatea inconstienta isi are locul tot aici. Ea se pate arata sub forma unor sentimente de gelozie din partea analistului: ”el este analizandul meu eu vreau sa-l tratez si sa-l formez si nimeni nu va interfera cu asta!” De exemplu un pacient poate avea motive sa doreasca sa schimbe terapeutul insa analistul va rationaliza ca desigur, poate face asta mai tarziu, dar ca pentru moment considera ca atitudinea analistului cutare i-ar putea chiar dauna. Sau sub auspiciile unei asa zise francheti, el poate spune: ”de ce vrei sa te duci tocmai la ala? Nu vezi ca nu e destul de jungian (sau prea ortodox sau posedat de anima, etc?)” Poate ca aceasta este cel putin o reactie onesta de gelozie, desi nu e etica sau corecta fata de reputatia colegului. Dar in spatele celor mai bune atitudini constiente (”nu ar merge”, ”e prea devreme”, ”nu e terapeutic”, etc) poate trena nevoia inconstienta de a-si tine pacientul pe loc (a nu-i da drumul).
Curiozitatea
Cateva cuvinte ar trebui spuse si despre curiozitatea terapeutului. Este in natura muncii sa auda detalii intime despre vietile pacientilor, despre legaturi cu oameni pe care terapeutul ii poate cunoaste, de a afla lucruri despre alti oameni pe care altfel nu le-ar putea sti. El isi poate folosi astfel pacientii pentru a primi ultimele ”stiri”. Aceasta poate fi o recompensa specifica meseriei, caci cine nu e curios?
Pericolul este de a folosi timpul pacientului pentru a
dobandi informatii care nu tin de procesul terapeutic.
Totusi, aceasta face probabil mai putin rau decat
reprimatea curiozitatii. Daca aceasta este reprimata ca fiind de joasa speta
sau nonetica din partea unui analist, aceasta poate cauza false inhibitii. De
cate ori apare curiozitatea analistului, el se poate teme ca pacientul va crede
ca e indiscret. Teama de propria sa curiozitate se poate contratransfera astfel
pe pacient. In acest fel analistul se simte jenat de cate ori apare in discutie
un material dureros de intim sau o barfa. Transferul si contratransferul pot in
acest caz sa cauzeze o tendinta de a evita anumite subiecte care pot fi
importante pentru analiza.
Alt pericol poate fi dorinta
nerecunoscuta a analistului de a trai prin intermediul pacientilor sai acele
parti din viata pe care el nu poate sa le acceseze sau nu le traieste.
Pacientii pot fi o sursa de informatii, de relatii, de a aduce culoare si
suculenta in viata analistului si sa il faca sa se simta important folositor si
viu. Aceasta poate de devina pentru analist un substitut la trairea propriei
vieti. Desigur pacientii apartin in mare masura vietii unui terapeut. Dar daca
ei devin exagerat de importanti pentru sentimentul sau ca este viu, atunci ei
pot fi folositi inconstient ca si obiecte contratransferentiale. Ca razbunare,
el ii poate impovara in secret cu propria sa posesivitate. Aici pot lua nastere
fenomene nesanatoase de dependenta mutuala in loc de o relatie autentica umana.
In vederea muncii extrem de delicate si complexe pe care un analist trebuie sa o faca, nu putem sublinia suficient importanta faptului de a fi in legatura cu sine insusi in modul cel mai onest. Aceasta implica de asemenea ca ”analistul sa duca o viata implinita atat cat este autentic necesar pentru personalitatea sa. Sa-si urmeze activ hobbyurile, sa depuna munca stiintifica sau artistica ce il intereseaza, sa aiba prieteni si legaturi cu natura, sa aiba o viata intima satisfacatoare, sa isi ia vacante si in general sa se bucure de placerile vietii – toate acestea iau timp si energie din timpul si energia alocata pacientilor, dar pe termen lung vor contribui la eficienta sa ca analist. Pana la urma daca cineva nu stie cum sa traiasca si sa se bucure de viata, cum ar putea fi posibil sa consteleze aceasta deprindere la pacientii sai?” (Jacoby, 1984, pg 104)
Stima de sine,
complexul salvatorului, inflatia (Jacoby,1985)
Nimeni nu poate nega cat de important este ca terapeutul sa
cada la pace cu propriile sale nevoi narcisice si fantezii, altfel ele vor
deveni contraproductive pentru pacienti. Aici principiile moralizatoare nu sunt
de folos.
Legat de problema salvatorului Jacoby ne spune:
”Adesea suntem uimiti cat de usor pot cadea prada unui
sindrom nesanatos al salvatorului , cauzat mai ales de nevoi narcisice
inconstiente, terapeuti care practica cu mare pasiune.
Ei spun cam asa: ”Eu, terapeutul, am urgenta nevoie de
tine, pacientul, pentru a simti ca este nevoie de mine, ca sunt util.” Pe de
alta parte, ne indoim ca cineva care nu simte o chemare de a-i ajuta pe altii
poate practiva aceasta profesie fiind motivat autentic. Ideea e sa nu devenim
identificati cu ”salvatorul”, mai ales daca ne amintim ca in spatele unor
astfel de activitati sta figura Vindecatorului Ranit. Orice identificare a
eului cu un arhetip corespunde unei stari de inflatie periculoase.
O alta dificultate apare in cazurile in care stima de sine a analistului are nevoie sa fie hranita prea mult de cunostintele sale psihologice sau de abilitatile sale psihoterapeutice, cand succesul sau esecul devin o masura a competentei sale. O asemenea atitudine deschide usa catre inflatie si poate chiar sa impiedice terapeutul sa obtina ceea ce isi dorea, adica succesul terapeutic autentic.
Ori de cate ori terapuetul isi atribuie succesul terapeutic
meritelor si abilitatilor sale, el e mai mult sau mai putin identificat cu
sinele grandios, si acelasi lucru e valabil si daca esecul terapeutic ii
zdruncina serios stima de sine si il raneste.
Este evident ca un terapeut chiar trebuie sa dea ce e mai
bun relatiei cu pacientul, dar in cadrul propriei responsabilitati.
Dar de fapt tot ce poate face in final e sa aiba grija sa
lase spatiu pentru ca procesul sa se desfasoare si sa fie suficient de talentat
si pregatit pentru a sustine acest proces si a nu-l infrana sau incomoda.
De fapt, spune Jacoby, ”problema pentru analist este ca in
timp ce e pus la incercare ca individ uman, el este de asemenea un instrument
relativ impersonal intr-un proces pe care nu-l poate directiona si nici
controla pe deplin.
Realitatea dura de zi cu zi a profesiei sale ii va arata cu
certitudine ca el nu e stapan peste forta care conduce evenimentele si
procesele psihice, indiferent cat de talentat si format este in a aplica
intregul spectru al mijloacelor sale terapeutice.”
Responsabilitatea
fata de tehnicile si stilul de lucru folosite
O responsabilitate la fel de importanta ca si
constientizarea propriilor nevoi, ce revine terapeutului este aceea de a
diferentia intre un contratransfer iluzoriu sau unul sintonic. Aceasta calitate
depinde in grad inalt de un nivel inalt de constientizare si onestitate
personala. Dar capacitatea analistului de a se lasa influentat de inconstient
este de asemenea o prerechizita pentru acest tip de activitate si e greu de
imaginat a o persoana constienta ar face-o fara a se implica inainte intr-o
analiza personala de profunzime.
David Sedgwick (1994) ofera o
interpretare interesanta asupra a ceea ce el numeste Umbra contratransferului,
in lucrarea sa The Wounded Healer. El spune asa:
”Contratransferul va avea
intotdeauna o umbra. Umbra e creata de lumina si orice e in centrul atentiei
constiente va adanci umbra si va lasa in afara campului vizual (constiintei)
alte lucruri. A lucra cu aspectele incurcate ale contratransferului cere
slabirea granitelor dintre oameni. Intr-o situatie de fuziune exiosta
intotdeauna riscul aparitiei complicatiilor. Asistand si participand la
interactiunea analitica dintre constient si inconstient, riscurile sunt mai
mari si complexitatea crescuta, dar si potentialul de vindecare poate fi uneori
mai mare.
Pericolul principal este cel al
contratransferului nevrotic. Ecuatia personala nu poate fi niciodata pe deplin
controlata sau anticipata, in ciuda analizei personale in desfasurare, a
supervizarii, etc. Astfel, patologia din analist poate oricand iesi la iveala.
A lucra intr-o orientare bazata pe utilizarea contratransferului presupune mai
putine protectii impotriva unor astfel de pericole sau pete oarbe, decat in
orientarile in care analistul este mai distant fata de proces. Riscul fata de
infectia psihica este mare atat pentru pacient cat si pentru analist,
deopotriva. Astfel terapia poate avea un impact maxim si intrebarea cine induce ce, cui? trebuie pusa.
Asemenea aventuri samanistice (Stein, 1984, citat de Sedgwick) comporta riscul
unei folie a deux, sau inversarea directiei terapeutice (pacientul vindecandu-l
pe analist). Aceasta e sarma subtire pe care calca terapeutul de tip Vindecator
ranit. Pericolele sale ca si responsabilitatile concomitente nu trebuie sa fie
subestimate.
Intr-o asemenea abordare nevoile de
intimitate ale terapeutului pot usor sa intre in joc. Din nou, daca terapeutul
este el insusi instrumentul pentru terapie, totalitatea sa participa la
tratament. Nevoile trebuie cunoscute, implinite altundeva decat in relatia
terapeutica daca se poate, si uneori sacrificate. Nu e deloc distractiv!” (marturiseste
Sedgwick)
”In plus fata de pericolele
anuntate exista posibilitatea autoamagirii in lucrul exclusiv cu
contratransferul. A fi prea atasat de un anumit stil de lucru, poate fi
problematic indiferent de metoda. Daca analistul se concentreaza numai pe
contratransfer, aceasta ar putea reprezenta o problema narcisica si riscul e de
a nu mai vedea sau a subestima situatioa psihica reala a pacientului.
E nevoie sa intram si sa iesim din
autopreocuparea analizei contratransferului. Lucrand corect analistul schimba
constant planurile intre reactiile sale subiective (contratransfer) si
imaginile sale despre cum pacientul se simte (empatie). Acestea sunt tesute
impreuna...” (D. Sedwick, The Wounded Heale, 1994)
Umbra terapeutului
In cartea Power and the Helping Professions, Adolf
Guggenbuhl-Craig defineste sarlatanul ca fiind acel (medic, terapeut,
specialist) care se ajuta mai mult pe el ca prestigiu si financiar decat pe
pacientii sai.
Sarlatanismul e o forma a umbrei care urmareste doctorii pretutindeni. Adolf Giggenbuhl-Craig (1971) ne avertizeaza direct in legatura cu cateva aspecte ale Umbrei printre care sarlatanul si falsul profet:
”Dificultatea pe care o imparte terapeutul cu clericul:
singura noastra dovada e ceea ce experimentam si traim, propriul adevar, lucram cu sufletele noastre.
Noi, onestitatea si originalitatea contactului personal cu irationalul si
inconstientul, acestea sunt instrumentele noastre. Este o mare presiune sa le
reprezentam mai bine decat sunt in realitate si astfel sa devenim victime ale
propriei umbre terapeutice. De asemenea ca si preotii suntem fortati adesea
intr-un rol de omnistiinta. Daca suntem slabi, in cele din urma vom ajunge sa
ne credem mai initiati in viata si moarte decat ceilalti oameni.
Dar umbra profesionala a analistului nu contine numai
sarlatanul si falsul profet ci si opusul aducatorului de lumina, o figura care
locuieste cu totul in inconstient si lucreaza pentru opusul scopurilor
constiente ale analistului. Avem un paradox in care analistul este mai
amenintat de inconstient decat este non analistul. Ca si alti oameni analistul
are o pata oarba neputand sa devina constient de umbra sa. Nu o vede nici in
vise nici in actiunile sale si adesea nici prietenii sai nu o vad. In aceasta
situatie sunt foarte pretiosi dusmanii: ar trebui sa le studiem afirmatiile cu
grija...(...)
Le cerem onestitate pacientilor. Pentru a-i putea sprijini
in confruntarea cu inconstientul, cea mai importanat este propia noastra
atitudine fata de inconstient. Privindu-ne umbra in ochi le aratam
analizantilor ca este important sa privim si aspectele neplacute ale vietii..
(....)
Pentru a ajuta o persoana aflata intr-o situatie tragica este important sa fim capabili sa infruntam propria noastra tragedie, aceea ca cu cat incercam sa fim terapeuti mai buni si sa ajutam pacientii sa isi largeasca constiinta cu atat ne afundam repetat si alunecam in opusul idealului nostru profesional luminos.
Dar existenta umbrei terapeutului are si aspecte care nu sunt asa dramatice. Un sarlatan isi poate ajuta pacientul adesea mai mult decat medicii cinstiti. Si un terapeut actionand temporar din umbra poate ca, prin siguranta sa si hotararea sa exterioara sa isi ajute multi pacienti cel putin temporar, usurandu-le suferinta acuta (parand ca stie ce face).”
O alta capcana a umbrei in care putem cadea este omniscienta
si dorinta de putere. Omniscienta are ceva ce tine de vrajitorie iar vrajitorii
intre ei se lupta pentru putere. Ca regula vrajitorii vor sa fie omnipotenti si
nu pot tolera competitia sau colegii. Relatia intre vrajitori e o lupta pentru
putere consistand in magie si contra-magie. Fascinat de aceasta figura
interioara a magicianului, terapeutul va dori ca toti cei ce au nevoie de
ajutor sa apeleze exclusiv la el..
Jocul vrajitor si ucenic, e de parere Guggenbuhl-Craig, e jucat nu numai la inceputul analizei ci si la sfarsit sau dincolo de sfarsit. Mai ales cei aflati in procesul de formare sunt expusi acestui risc. Invataceii pot ramane ucenici pentru tot restul vietii lor, adica admiratori si imitatori ai analistului formator. Sau poate deveni si el un vrajitor si aceasta sa duca la acuzatii amare ale fostului ucenic catre maestru sau si invers.
Responsabilitatea si
fanteziile legate de pacienti
Fanteziile pe care le avem in legatura cu pacientii nostri nu sunt intotdeauna legate de proiectii contratransferentiale. Asa cum spune Guggenbuhl-Craig:
”Misterul
relatiei nu poate fi descris decat vag cu mijloacele intelectului. Inseamna sa
il vezi pe celalalt ca ceea ce este el cu adevarat sau macar sa recunosti
partial ca persoana care este. Inseamna sa ai placere sau neplacere din partea
persoanei vazuta realist, sa iti placa sa stai in compania lui sau sa faci ceva
impreuna cu el, sa te indrepti catre el cu interes sa schimbi emotii sentimente
si ganduri. Cu alte cuvinte o relatie este violata de proiectiisau transfer
doar minimal. In acest context totusi dinamismul psihicului si al individului
este adesea trecut cu vederea. Ce este celalat, partenerul? El nu e niciodata
ceva static, el e viata, dezvoltare, trecut, prezent si viitor. Pentru a
intelege o alta persoana trebuie sa relationezi nu doar cu prezentul sau, ci si
cu trecutul si viitoarul ei. Relatia implica intotdeauna ceva creativ. Sa
intalnesti o persoana in mod creativ inseamna sa tesi fantezii in jurul sau, sa
te invarti in jurul potentialului sau. Asemenea fantezii creative sunt adesea
indepartate de asa zisa realitate. Ele sunt la fel de nereale si de adevarate
ca si basmele si miturile. Ele folosesc imagini pentru a surprinde natura
celeilalte persoane. Chiar daca nu sunt exprimate, fanteziile influenteaza
cealalta persoana, trezind un nou potential viu in aceasta. ..(...)
Una dintre tragediile din orfelinate este cea ca nimeni nu
tese asemenea fantezii in jurul copiilor abandonati despre potentialul vietii
lor, acesti copii pot creste ca fiind adulti bine crescuti, dar ei sunt numai
pe jumatate vii din punct de vedere psihologic.
Din punct de vedere jungian cand doua persoane se intalnesc
totalitatea psihica a unuia se intalneste cu cea a celuilalt. Spus si nespus,
constient si inconstient, toate au efect unele asupra altora. Nu stim exact cum
se intampla aceasta, dar putem observa ca se intampla.
Chiar daca analistul nu ii povesteste pacientului visele
sale si fanteziile – si acestea au un rol si influenteaza cursul analizei. Daca
analistul este cu adevarat interesat sa urmareasca ce se intampla in umbra sa,
el trebuie sa se confrunte activ si sa faca fata fanteziilor sale despre
pacienti. Nu are niciun sens sa joace rolul terapeutului complet obiectiv fata
de el insusi sau fata de pacienti. Ar insemna sa se autoamageasca. Vazut
dintr-o alta perspectiva, daca analistul ar functiona cu o obiectivitate
similara cu cea a unui computer, atunci eficienta sa terapeutica ar fi nula,
din moment ce el isi exercita functia terapeutica nu ca si un computer ci ca
fiinta umana. Multi terapeuti incearca sa isi suprime sau reprime fanteziile
legate de pacientii lor ca si cum asemenea fantezii nu ar fi permisibile. Dar
continutul acestor fantezii, oricare ar fi el, continua sa aiba efect. Ideea nu
e sa evite fanteziile, ci una dintre primele sarcini ale terapeutului este sa
isi examineze propriile fantezii si sa incerce sa le inteleaga. Analist si
pacient, fiecare au propriile lor fantezii unul fata de celalalt, fiecare il
inconjoara pe celalalt in imaginatia sa.
Daca un analist a dezvoltat o relatie cu pacientul sau, fara de care nicio terapie nu poate continua cu succes, el va avea in mod repetat fantezii legate de acesta. In acest moment o trasatura distructiva se arata adesea in analist. Fantezii ciudate, negative care persista si mai si aduc un anumit gen de satisfactie pot incolti. Ele pot gravita in jurul unui posibil suicid, al izbucnirii unei psihize, pot fi imagini distructive despre familia sau viata profesionala a unui pacient sau a sanatatii sale. Asemenea imagini exercita o mare fascinatie asucpra analistului. In loc de o grija pozitiva fata de pacient, ei arata o inclinatie spre potentialitatile negative ale acestuia. Acest fapt este exprimat adesea in convesratiile intre analisti, prin usurarea evidenta pe care o au cand isi spun despre pericolul grav care il pandeste pe un anumit pacient. Aceste fantezii negative ale analistului nu sunt proiectii, ele se refera la posibile directii de dezvoltare. Energia psihica a analistului este concentrata pe latura distructiva a pacientului, stimuland-o in acest fel.
Originile psihologice a acestui mod aproape complusiv de a
te invarti in jurul potentialului negativ al unui pacient sunt numeroase. Printre
ele este umbra distructiva, sarlatanul, care in principiu nu e interesat de
starea de bine a pacientului. Dar asemenea fantezii sunt distructive si pentru
analist, deoarece esecul terapiei il va afecta si pe el. Astfel latura
distructiva a analistului poate fi activata si ea merita sa fie luata in
considerare (in supervizare si terapie personala).”(Guggenbuhl-Craig, 1971, pg
48)
Responsabilitatea
mentinerii unei relatii vii cu teorii si specialisti din domenii inrudite
Jacoby (1985) explica:
”Trebuie sa spun ca psihologia analitica a avut intotdeauna
o anumita deschidere catre diferite alte metode atata atimp cat ele respecta viata interioara a persoanei
si nu interfera cu procesul de individuare.
Pentru a respecta complexitatea psihicului si a ne acompania pacientii pe cararile intortocheate ale sufletelor lor, avem nevoie atat de o abilitate de empatizare foarte diferentiata cat si de o gama cat mai larga posibil de conceptii si idei despre psihologie. Acestea trebuie aplicate intr-un maniera personala flexibila, in concordanta cu ceea ce o situatie analitica ar putea sa solicite. Orice dogmatism legat de teorie sau metode implica riscul de a pierde din vedere analizandul si modul in care el are nevoie sa se ”foloseasca” de terapeut in scopul vindecarii sale. Acesta este motivul exact pentru care abilitatea noastra de a asimilia puncte de vedere ale diferitelor alte scoli poate contribui din plin la flexibilitatea noastra de a folosi concepte si metode din propria scoala. Nicio metoda nu are valoare universala – nu exista panaceu. Totusi, este esential ca terapeutul sa isi gaseasca propria sa metoda, adica metoda in care se simte cel mai confortabil si cea care se potriveste natural modului sau de a practica, ramanand in acelasi timp liber sa se adapteze circumstantelor si personalitatii pacientului.
Orice discutie despre scoli, teorii si tehnici trebuie ca
in cele din urma sa ne duca cu gandul la vechiul proverb chinez care asa cum o
arata cercetarile moderne din psihologie ramane valabil si in zilele noastre –
dar daca persoana nepotrivita utilizeaza mijloacele potrivite, atunci
mijloacele potrivite au efecte nepotrivite. ”(Tchang Scheng Shu, citat de
Jacoby, 1985, pg 248)
In cele din urma analiza este atat o provocare cat si o
oportunitate si modul in care analistul si analizandul fac fata interactiunilor
lor emotionale are o importanta care se extinde mult in afara granitelor oricarei
relatii. Acest fapt poate fi adesea o consolare in mijlocul unor momente
dificile caci, cum spune Jung: ”... cand psihoterapeutul trebuie sa se lupte cu
probleme transferentiale complexe, poate sa fie alinat macar de aceste
reflectii. El nu lucreaza pentru acest pacient doar... ci pentru sine insusi si
pentru sufletul sau, si facand aceasta poate ca el depune un fir infinitezimal
de nisip in scala sufletului omenesc. Mica si invizibila cat ar fi aceasta
contributie, ea este totusi un opus magnum... in final problemele psihoterapiei
nu reprezinta o chestiune privata – ele reprezinta o responsabilitate suprema” (Jung, CW 16, Psihologia Transferului, par
386, citat de Jacoby, 1984)
In incheiere trebuie adaugat ca, in ultimele decenii,
numerosi profesionisti au dedicat timp si energie definirii si explicarii
conceptului de responsabilitate sociala a terapeutului. Dintre analistii
jungieni, foarte activ se dovedeste a fi in aceasta noua arie, terapeutul
britanic Andrew Samuels. Despre el si conceptul de responsabilitate sociala poate vom discuta in viitor.
Referinte
Adolf
Guggenbuhl-Craig - Power in the Helping
Professions, Spring Publication, 1971
Mario
Jacoby – The Analytic Encounter – Transference and Human Relationship, Inner
City Books, 1984
Mario
Jacoby – Individuation and Narcissism, Routledge, 1990
David Sedgwick – The Wounded Healer –
Countertransference from a Jungian Perspective, Routledge, 1994
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu